- بازدید: 6958
ضوابط، موازین و معیارهای نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات
فصل سوم ـ نظام اطلاعرسانی مناقصات
ماده۱۸ـ تهیه و استقرار نظام اطلاعرسانی مناقصات
الف ـ سازمان موظف است حداکثر ظرف شش ماه نرمافزار موردنیاز برای ایجاد پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات را برای ذخیرهسازی و انتقال اطلاعات معاملات (اعم از مناقصاتیکه با رعایت تشریفات و یا از طریق ترک تشریفات انجام میشود) در دستگاههای موضوع بند « ب» ماده (۱) قانون تهیه و راهاندازیکند، به نحویکه قبل از پایان مهلت یادشده، پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات ایجاد شود و ثبت و نگهداری اطلاعات در آن امکانپذیر باشد.
ب ـ راهبری و مدیریت پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات و آموزش دستگاههای مرکزی بر عهده سازمان است و آموزش کارکنان دستگاههای مناقصهگزار بر عهده دستگاه مرکزی مربوط میباشد.
پ ـ مراحل ایجاد و استقرار سامانه اطلاعرسانی مناقصات در دستگاههای مناقصهگزار باید مستندسازی و ثبت شود.
ماده۱۹ـ اطلاعرسانی پیش از فراخوان
الف ـ صورتجلسه پیش از فراخوان (موضوع بند «ب» ماده «۶» این آییننامه)، همزمان با انتشار فراخوان در محیط شبکه اطلاعرسانی مناقصات جریان مییابد.
ب ـ هرگونه تغییر در صورتجلسه پیش از فراخوان مستلزم تهیه صورتجلسه جدید است صورتجلسه قبلی نباید پاک یا ویرایش شود.
پ ـ تشـخیص ضرورت انتـشار برآورد کلی موضوع مناقصه (موضوع ردیف (۴ـ۳) جزء «۴» بند (الف) ماده «۶» این آییننامه) با دستگاه مناقصهگزار است.
ماده۲۰ـ اطلاعرسانی فراخوان مناقصات
الف ـ آگهیها (دعوت به مناقصات عمومی یا فراخوان ارزیابی کیفی مناقصهگران)، همزمان با انتشار در روزنامه کثیرالانتشار، باید از طریق پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات به اطلاع عموم برسد.
ب ـ هر گونه تغییر در مفاد فراخوان مناقصات، از جمله تمدید مهلت دریافت و تحویل اسناد، تنها از طریق انتشار فراخوان جدید مجاز است.
پ ـ در مناقصات محدود، مفاد فراخوان و اسامی دعوتشدگان به مناقصه در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات جریان مییابد و این موضوع جایگزین ارسال قابل تصدیق دعوتنامه نخواهد شد.
ماده۲۱ـ اطلاعرسانی ارزیابی کیفی مناقصهگران
الف ـ اطلاعات زیر میتواند در فرایند ارزیابیکیفی مناقصهگران در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات جریان یابد:
۱ـ آگهی دعوت به ارزیابی کیفی مناقصهگران.
۲ـ استعلام ارزیابی کیفی.
۳ـ اطلاعرسانی ارزیابی شکلی پیشنهادها.
۴ـ صورتجلسه پایانی ارزیابی کیفی مناقصهگران.
ب ـ صورتجلسه موضوع بند «ث» ماده (۹) این آییننامه، همزمان با ارسال دعوتنامه باید در پایگاه ملی اطلاعرسانی منتشر شود.
پ ـ آگهی دعوت به ارزیابی کیفی مناقصهگران، همزمان با انتشار در روزنامه کثیرالانتشار، باید در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات جریان یابد.
ماده۲۲ـ اطلاعرسانی مناقصات یک مرحلهای
الف ـ اطلاعات زیر در فرایند اطلاعرسانی مناقصات یک مرحلهای جریان مییابد:
۱ـ اطلاعرسانی پیش از فراخوان.
۲ـ اطلاعرسانی فراخوان.
۳ـ اطلاعرسانی ارزیابی شکلی پیشنهادها.
۴ـ اطلاعرسانی ارزیابی کیفی مناقصهگران طبق ماده (۲۱) این آیین نامه در مناقصات محدود یک مرحلهای.
تبصره ـ در مواردی که فهرست کوتاه مناقصهگران صلاحیتدار قبلاً تهیه شده باشد (موضوع بند «ب» ماده (۲۶) قانون)، فهرست مزبور پیوست صورتجلسه موضوع بند «ث» ماده (۹) این آییننامه خواهد شد.
۵ـ اطلاعرسانی جلسه گشایش پاکتهای مناقصه و تعیین برنده.
ب ـ اطلاعرسانی پیش از فراخوان طبق ماده (۱۹) و اطلاعرسانی فراخوان طبق ماده (۲۰) و اطلاعرسانی ارزیابی کیفی مناقصهگران طبق ماده (۲۱) و اطلاعرسانی جلسه گشایش پاکتهای مناقصه و تعیین برنده، حاوی مستندات موضوع بند «الف» ماده (۱۰) این آییننامه، باید قبل از انعقاد قرارداد انجام شود.
ماده۲۳ـ اطلاعرسانی مناقصات دو مرحلهای
الف ـ اطلاعرسانی مناقصات دو مرحلهای شامل موارد زیر میباشد:
۱ـ اطلاعرسانی پیش از فراخوان.
۲ـ اطلاعرسانی فراخوان.
۳ـ اطلاعرسانی ارزیابی شکلی پیشنهادها.
۴ـ اطلاعرسانی ارزیابی کیفی مناقصهگران در مناقصات دو مرحلهای محدود.
۵ـ اطلاعرسانی ارزیابی فنی و بازرگانی.
۶ـ اطلاعرسانی ارزیابی مالی پیشنهادها و تعیین برنده مناقصه.
ب ـ اطلاعرسانی پیش از فراخوان طبق ماده (۱۹) و اطلاعرسانی فراخوان طبق ماده (۲۰) و اطلاعرسانی ارزیابی کیفی مناقصهگران طبق ماده (۲۱ ) این آییننامه انجام میشود.
پ ـ صورتجلسه پایانی ارزیابی فنی ـ بازرگانی پیشنهادها، موضوع بند «پ» ماده (۱۱) این آییننامه، باید دو روز کاری قبل از گشایش پاکتهای مالی اطلاعرسانی شود.
ت ـ اطلاعرسانی صورتجلسه پایانی ارزیابی مالی، باید دو روز کاری قبل از انعقاد قرارداد انجام شود.
ماده۲۴ـ اطلاعرسانی توضیح و تشریح اسناد
الف ـ اطلاعرسانی توضیح و تشریح اسناد، شامل موارد زیر میباشد:
۱ـ متن پرسشهای مناقصهگران و پاسخهای مناقصهگزار.
۲ـ اطلاعیه جلسات پرسش و پاسخ حضوری.
۳ـ تشریح برخی از ابهامهای مربوط به مفاد اسناد مناقصه پس از توزیع تمام یا بخشی از اسناد.
ب ـ در صورت تشکیل جلسه توضیح اسناد یا پاسخ به پرسشهای مناقصهگران درباره اسناد و شرایط مناقصه، صورتجلسه توضیح اسناد و پاسخهای یادشده، باید به اسناد مناقصه پیوست و برای کسانی که قبلاً اسناد را دریافت نمودهاند، طبق ماده (۲۲) قانون، ارسال شود. اطلاعرسانی توضیح و تشریح اسناد باید قبل از پایان مهلت تسلیم اسناد انجام شود و چنانچه اطلاعات مذکور در بند « الف» این ماده، مستلزم تنظیم مستندهای جدید باشد، باید مدت تمدید در فرایند اطلاعرسانی اعلام شود.
ماده۲۵ـ اطلاعرسانی قراردادهای مشاوره
الف ـ مستندها و اطلاعرسانی مناقصاتی که موضوع آنها خدمات مشاوره (مذکور در بند « هـ» ماده «۲۹» قانون) باشد، مطابق با مناقصات دو مرحلهای محدود (روش قیمت ترازشده) میباشد.
ب ـ مستنـدسازی و اطلاعرسـانی سـایر روشهـای انتخاب مشاور بر اساس مقررات آییننامه بند « هـ» ماده (۲۹) قانون تعیین میشود.
ماده۲۶ـ مشخصات سامانة اطلاعرسانی مناقصات
الف ـ سامانه اطلاعرسانی مناقصات باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
۱ـ قابلیت ردیابی فرایند پیادهسازی.
۲ـ قابلیت مستندسازی و ردیابی ایجاد و تغییر دادهها (توسط مراجع ذی صلاح).
۳ـ قابلیت مستندسازی و ردیابی خروجیها.
۴ـ قابلیت تمرکز اطلاعات با پیکرهبندی غیرمتمرکز.
۵ـ قابلیت ردیابی جریان اطلاعات.
۶ـ امنیت و آزمونپذیری صحت جریان اطلاعات.
۷ـ عدم امکان اصلاح و تغییر اطلاعات ثبت شده.
۸ـ قابلیت تهیه نسخه پشتوانه توسط دستگاههای مرکزی.
ب ـ سامانه اطلاعرسانی مناقصات در پیکرهبندی نهایی، دروازه اطلاعاتی با ویژگیهای زیر میباشد:
۱ـ قابلیت توسعه مستمر.
۲ـ قابلیت سازگاری با سامانههای مناقصهگزاری الکترونیکی.
۳ـ قابلیت سفارشی کردن اطلاعات دریافتی توسط کاربران.
پ ـ کیفیت نظام اطلاعرسانی باید به نحوی مدیریت شود که تعداد و بزرگی خطاها، چگالی و پیوستگی نقصها و توارث آنها کاهش یابد.
ت ـ فهرست مناقصهگران صلاحیتدار که توسط مراجع قانونی تشخیص صلاحیت میشوند، شامل رشته، پایه، ظرفیت، سوابق کاری و نیز احکام هیأت رسیدگی به شکایات (موضوع ماده «۸» قانون) باید در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات منتشر شود.
ث ـ مناقصهگران متقاضی برای شرکت در انواع مناقصات، موارد ترک تشریفات مناقصه و موارد مشمول ماده (۲۹) قانون، باید اطلاعات ثبتی، مالیاتی و بیمه کارکنان خود را در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات به دستگاههای مناقصهگزار اعلام کنند.
تبصره۱ـ اطلاعات موضوع بند «ث» این ماده صرفاً برای دستگاههای مناقصهگزار و دستگاههای مرکزی مربوط قابل مشاهده میباشد.
تبصره۲ـ نرم افزار پایگاه ملی اطلاعرسانی باید به نحوی طراحی شود که اطلاعات مناقصات هریک از دستگاههای مشمول قانون قابل دسترسی برای عموم باشد.
ماده۲۷ـ مدیریت ریسک در نظام اطلاعرسانی مناقصات
الف ـ راهـبردهای اصلی در مدیریـت ریسـک نـظام اطلاعرسانی به شرح زیر تعیین میشوند:
۱ـ پرهیز از از ریسکهای مستقیم و غیرمستقیم.
۲ـ دفع ریسکها.
۳ـ انتساب ریسکها به منشأ ایجاد ریسک.
ب ـ الگوی طراحی سامانه اطلاعرسانی با هدف مدیریت ریسک، باید به صورت مستمر ارتقا یابد و تکمیل شود.
پ ـ طراحی سامانه اطلاعرسانی به منظور کاهش ریسک، باید به صورت مرحله به مرحله پیادهسازی شود. سامانه اطلاعرسانی از نظر وسعت و پیچیدگی در فراگردی مرحله بندی شده گسترش مییابد.
ماده ۲۸ـ ثبت و پاک کردن اطلاعات شبکه ملی
الف ـ پاک کردن اطلاعات مربوط به مستندات مناقصه در دوره اطلاعرسانی برخط، جز در مـوارد اجتنـابناپذیر فنـی (به تشخیص مدیر پایگاه) ممنـوع است. این موارد عبارتند از:
۱ـ شرایطی است که در آن دادههای موجود در بانک اطلاعات یا پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات ناخواسته دگرگون شود.
۲ـ نقص در جریان اطلاعات.
۳ـ توقف در فعالیت تمام یا بخشهایی از سامانه.
۴ـ اطلاعات محرمانه (مذکور در بند « ج» ماده «۲۳» قانون) که سهوی وارد شبکه اطلاعرسانی مناقصات شده باشد.
ب ـ ثبت و کنترل خطا در ورودیها و خروجیها در جریان اطلاعات بر عهده مناقصهگزار است. هر گونه خطایی در ورودیها با یک سند جدید اصلاح میشود.
پ ـ دوره اطلاعرسانی برخط شامل مستندات مناقصات و اطلاعات مربوط به قراردادها و اصلاحات و الحاقات آنها تا یک ماه بعد از پایان مدت قراردادها میباشد. سوابق مناقصاتی که مدت اطلاعرسانی آنها منقضی شده است، در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات نگهداری و در صورت درخواست متقاضیان از طریق پست الکترونیک ارسال میشود.
تبصره۱ـ دستگاههای مناقصهگزار میتوانند اطلاعات مربوط به مناقصات خود را علاوه بر پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات از راههای دیگر نیز به اطلاع عموم برسانند.
تبصره۲ـ پاک کردن اطلاعات باید به نحوی انجام شود که سوابق آنها در سازمان قابل دسترس باشد. در صورت پاک کردن اطلاعات برخط در شرایط یادشده در بند « الف» این ماده پس از رفع موارد، باید مجدداً در پایگاه ملی اطلاعرسانی جریان یابد.
ماده۲۹ـ امنیت اطلاعات
الف ـ مستندهای ارسال شده به بانک اطلاعات مناقصات باید برای عموم مردم قابل دسترس باشد.
ب ـ به منظور تأمین امنیت و صحت اطلاعات، پشتوانه اطلاعات در دستگاههای مرکزی به صورت غیرمتمرکز و در سامانه ملی اطلاعرسانی مناقصات به صورت متمرکز باید ایجاد شود.
پ ـ سامانه خدمت رسان پست الکترونیک مرکزی با ویژگیهای زیر از سوی سازمان ایجاد میشود:
۱ـ ردیابی و ثبت پستهای الکترونیک مبادله شده.
۲ـ ردیابی و ثبت مستندها در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات.
۳ـ دریافت مستندهای مناقصات پس از پایان مدت اطلاعرسانی برخط.
ماده۳۰ـ نقشها و استانداردها
الف ـ مسئولیتهای مناقصهگزار در نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات عبارتند از:
۱ـ اجرای مستندسازی مکتوب و الکترونیکی.
۲ـ اجرای فرایند اطلاعرسانی.
۳ـ وارد کردن اطلاعات معاملات (اعم از مناقصه و ترک مناقصه) در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات.
۴ـ مدیریت ریسک اطلاعات.
ب ـ مسئولیتهای زیر قابل واگذاری به مدیریت طرح نیست:
۱ـ مستندسازی و اطلاعرسانی پیش از فراخوان.
۲ـ مستندسازی و اطلاعرسانی ارزیابی مالی یا ترک مناقصه.
۳ـ مستندسازی و اطلاعرسانی تجدید و لغو مناقصه.
تبصره ـ در صورت ارجاع نقش کمیته فنی ـ بازرگانی به مدیر طرح، حداقل سه عضو خبره فنی صلاحیتدار از سوی مدیر طرح به مناقصهگزار معرفی میشوند. اعضای یادشده موظفند تمام مستندهای مربوط را با عنوان حقیقی و حقوقی خود امضا کنند.
پ ـ مسؤولیت آموزش و نظارت بر مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات در دستگاههای مناقصهگزار، بر عهده دستگاه مرکزی مربوط میباشد.
ت ـ مسؤولیت ایجاد و راهبری پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات بر عهده سازمان است.
ث ـ به منظور ایجاد رویه واحد، « سازمان» میتواند استانداردها، راهنماهای کاربرد، دستورالعملها و مشخصات فنی مربوط را در تعامل با دستگاههای مرکزی، حسب مورد تهیه، ابلاغ یا بهنگام نموده و در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات منتشر کند
قبلی<______________________________لینک دانلود____________________________> بعدی
.